Sivun näyttöjä yhteensä

tiistai 17. marraskuuta 2020

Vahva ihminen?




Tuttava soitti ja kehui minun olevan vahva ihminen. Niin sanoi joku muukin. En tiedä. Enhän minä ihan mitättömistä kaadu enkä ole ns. tuulellakäyvää lajia. Pari ihmistä olen suututtanut tiukoilla mielipiteilläni. Vahvuutta ei pidä käyttää toisten loukkaamiseen eikä aliarvioimiseen. Onneni on kohtuullisen vahva luonne. Tämä on isäni puolen suvussa harvinainen ominaisuus. Heitä on totuttu pitämään arkoina, omaa varjoaan pelkäävinä ihmisinä. Ehkä siksi eräs toinen suku on noussut vaikuttajasuvuksi kylällämme. 

Ei kannata kertoa kaikkia vastoinkäymisiään ollakseen vahva. Tänäkin päivänä olen ollut peiton alla suremassa sitä ettemme saaneet kunnostettua peltoa vielä tarpeeksi. Olen varmaan 80-vuotias, ennenkuin meillä on 5 hehtaaria! Siihen mennessä EU-säädökset vaativat varmaan 20 hehtaaria peltomaata. Olen surrut menetettyä työpaikkaani. Tuskin enää koskaan saan yhtä hyvää palkkaa kuin silloin. Vaikka se ei ollut kuin reilun 1000 euron suuruinen. 

Olen viime aikoina panostanut peltoihimme. Uusi pellonmetsityslaki astuu ensi vuonna voimaan ja meille jo nyt tarjotaan metsitystä. Tahtoisin saada rauhan edes siltä asialta. EU:n uusi ohjelmakausi alkaa parin vuoden kuluttua. Siihen mennessä olisi raavittava jostain se 5 hehtaaria. Jos olisin tilannut toissavuotisen urakoitsijan, tarvittava ala olisi jo raivattu. En tahtonut heitä jälleen vaivata. Niinpä kutsuin meille toisen urakoitsijan. On tämäkin hyvä.

Mikäli saisimme pelto-ongelman hoidettua, alkaisin kehittämään matkailutoimintaamme. Kesäkahvilarakennukseen tuli paljon rakennusvirheitä ja niitä olisi korjattava. Tilan muut rakennukset vaativat myös kunnostusta. Navettaan voisi ottaa kanoja, kaneja ja muita pieneläimiä. Ehdottipa joku meille kaniheinän kasvatusta. Sehän sopisi tilallemme mainiosti kun pellot ovat muutenkin luomutuotannossa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mahtisukua

Kylällä on eräs suuri suku. Ei sen kummempi kun mitkään muutkaan suvut. Jälkeläisiä vaan on siunaantunut enemmän kuin muille. Mu...